Diabetes

Stabilt blodsukker

Gooood mandag! 😀

Dagens tema: stabilt blodsukker er noe jeg kjemper med hver eneste dag og har gjort det siden jeg fikk diabetes og er kommet frem til at det er en premiss, som jeg må lære å leve med på best mulig måte. Som min lege på Ullevål sykehus engang sa; «å ha diabetes er som å forsøke å ramme plett på en skyteskive der målet hele tiden flytter seg». Jeg er så utrolig enig!

Hva hjelper meg for å få stabilt blodsukker?

Lista er laaang med ting som påvirker blodsukkeret. De mest åpenlyse er maten å insulin. Men utover å tenke over hva jeg spiser og tilpasse insulin dosis er det to ting jeg prøver å integrere i hverdagen som jeg synes hjelper. 1: å være aktiv hver dag 2: å redusere stress.

Finn pauser til aktivitet

Å være aktiv bidra til at insulinet blir mer effektiv. Da jeg nettopp hadde fått diabetes og slet med å telle karbohydrater å sette riktig dosis opplevde jeg av og til høyt blodsukker etter middag. Frem for å sette mer insulin, fikk pappaen og jeg ritual med å gå en kveldstur. Da ble vi begge sååå fornøyde når vi kom tilbake å så at blodsukkeret hadde kommet seg ned. Dette er noe jeg forsatt med da jeg flyttet hjemme fra og i dag er det en rutine jeg også prøver å integrere på jobb. Her fungerer en rask gåtur mellom møter eller å ta trappene etter lunsj bra.

Nå som jeg er i perm, er det rig mulighet for å trilleture med vogn. Og det er noe jeg elsker å gjøre. Her får jeg tid til å måle blodsukker og hente meg selv inn.

Redusere stress

I gjennom dagen kommer jeg utfor ulike situasjoner, som kan øke stress nivået mitt. Det å bli mamma er ikke noen unntakelse. Høyt kortisol nivå i kroppen, påvirker blodsukkeret. Derfor bruker jeg teknikker for å sørge for «å rydde ut» kortisol. Det utskilles når man opplever stress, men falder igjen etterpå. Jeg kan se på mine blodsukker tal om jeg er stresser hvis de er høye uten forklaring.

Her tar jeg en pust i bakken på en av de mange trilleture. Gjør det enkelt ved å sette meg på ull lua på den kalde jorden. Jeg tar noen gode pust å setter gjerne på en guided meditasjon. Rett etterpå merker jeg hvordan det er som å puste liv i en utgått flamme å føler en større stabilitet.

Det å kjenne kroppen min å sinnets påvirkning har vært en nøkkel for meg i samlivet med diabetes.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *