Diabetes

En hel side i Dagens Næringsliv

God lørdag til alle dere som leser med:)

Tidligere denne uken ble jeg ringt opp av Skiforeningen, som lurte på om de kunne bruke et bilde fra arkivet deres av meg fra Holmenkollmarsjen i 2018! Det skulle bli en hel side annonse i Dagens Næringsliv. Dette synes jeg var skikkelig gøy.

Her ser dere resultatet av annonsen. Jeg synes dette er et skikkelig fint bilde. Det oser av gleden med å gå på ski og alt ser så lekende lette ut i dette øyeblikket.

Trening kan være vanskelig

Jeg tror de færreste, som ser dette bilde tenker, at dette er en jente med diabetes. Sannheten er, at der var MYE forberedelse bak smilet i løypen. Forut for skirennet lå mange timer med trening og praktiske forberedelser og underveis var der mange blodsukker målinger for, at jeg kunne være trygg i løypen og gjennomføre. Der er rett å slett ganske mye som må planlegges og av å til kan det ta bort gleden ved trening (eller renn) før man kommer igang. Blodsukkeret kan ikke ligge over 15 for da kan man utvikle syre forgiftning. Det kan ikke være for lavt heller (under 4) for da kan man kollapse i insulin sjokk. Man skal medregne hva man nettopp har spist, og om man har aktivt insulin i kroppen. Også må man vite intensiteten på treningen og lengden og ikke minst måle blodsukkerverdier under hele økten – og etter! Pyh! jeg fikk puls av bare å skrive dette. Det er 2 år siden jeg gikk skirenn sist. I 2018 trente jeg over gjennomsnittet på grunn av en fantastisk mulighet jeg fikk gjennom jobben. Den gangen skrev jeg et blogginnlegg om dette, det kan leses her.

Vurderer å gå Holmenkollmarsjen igjen

Etter ett års pause, på grunn av graviditet, vurderer jeg kraftig å gå dette fantastiske skirenn igjen. Det har dessverre så langt vært minimal mulighet for trening på ski på grunn av manglende snø. Usikker på om de mange mil fra trilleture med barnevogn er tilstrekkelig med forberedelse. Uansett så er trening viktig å holde på med spesielt som diabetiker, selv om man kan bli helt utmattet bare ved tanken om alt som skal times for at man ikke blir lav eller for høy på blodsukker under trening. Nå vil jeg ihvertfall bruke dagen på en trilletur i første omgang 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *